2018-03-06 10:45Bloggpost

Därför var Ingram Micro ett naturligt val för Torbjörn

Torbjörn Schön hade redan arbetat inom distributionsbranschen i 17 år när han i januari klev in i rollen som chef för teamet inom Value och Cloud på Ingram Micro.

De första 13 åren drev han eget med Communica Datadistribution och kom då genom området mobildata i kontakt med Brightpoint. Men det var när han landade som Nordenchef på NetGear och därmed leverantör till Ingram Micro som en närmare relation byggdes upp.

”Jag fick från början en väldigt god relation med kontakterna på Ingram. Mycket fokus lades på den personliga relationen och det märktes att man lyssnade på oss leverantörer.”

Efter ett par år hos en Cloud Service Provider med fortsatt kontakt med Ingram Micro var han sedan 3 år hos Dustin med ansvar för deras produktavdelning samt involverad i ”Go-to-Market-Plan” inom just Cloud. Det var också i denna tid som marknaden började gå från en infrastruktur kring hårdvara till ”As-a-Service”.

”När jag fick tipset om att söka tjänsten hos Ingram tog det inte lång tid för mig att bestämma mig. Ingram ligger väldigt väl positionerade för just förflyttningen över till ”Subscription based economy” som kombinerar hårdvara och mjukvara. Jag hade också kunnat följa att man hade rest sig efter ett ganska tufft år och fått en nystart med William som ny VD. Det kändes som helt rätt tid att komma in i företaget.”

I rollen som ”Director Value and Cloud” får Torbjörn ansvar för de områden där värdeadderande försäljning är avgörande. Ingram Micro har byggt upp egna team av experter inom infrastruktur, Digital Signage, POS, Collaboration samt Cloud och mjukvara som fungerar som stort stöd för återförsäljare och leverantörer.

”Ingram har ju också mycket stor erfarenhet inom mobiltelefoni med tjänster för returhantering och återvinning, som är något som många brottas med. Tjänster som vi ser oss kunna ta över till IT-sidan för att på så sätt täcka hela kedjan. Det tillsammans med vår styrka inom logistik gör att vi går en väldigt spännande framtid till mötes. Genom vårt starka samarbete med leverantörer och partners kommer vi att fortsätta att driva utvecklingen framåt och erbjuda återförsäljarna vinnande helhetslösningar anpassade för framtiden”.