2020-09-30 10:08Bloggpost

Nokia - en europeisk aktör med globalt fokus

Nokia (HMD Global) är hetare än på länge, med en 5G-lur, ett samarbete med senaste Bond-filmen och med årets Bondbrud som frontfigur i kommande reklamkampanj för flaggskeppet.

"Vi har tagit fram Nokia 8.3 som den första globala 5G-luren med marknadens just nu bredaste och framtidssäkraste 5G-stöd", säger Sebastian Kåla, Business Manager på HMD Global. "Det är en telefon som kommer hålla över tid genom såväl kontinuerliga OS-uppgraderingar som 3 år av månatliga säkerhetsuppdateringar och som dessutom även är självaste James Bonds val."

Nokia 8.3 kommer enbart i färgen polarblått vilket direkt för tankarna till Nokias arv samt ursprung och det faktum att de numera är den enda europeiska aktören i branschen. Mobilen har en minimalistisk och stilren skandinavisk design samtidigt som den helt rena AndroidOne-mjukvaran garanterar en mycket bra batteritid.

Men Nokia tycker att alla användare har rätt till uppdateringar, säkerhet och snabbhet, oavsett vilken prisklass man väljer.

"Våra senaste mid-/lowrange lurar 2.4 och 3.4 har Android 10 och är naturligtvis garanterade samma kontinuerliga uppdateringar som flaggskeppssegmentet. Oavsett plånbok så skall du kunna känna dig trygg ur ett säkerhetsperspektiv och få en telefon som inte tappar i snabbhet över tid. Avslutningsvis ser vi nu ”post-covid” en kraftigt ökande efterfrågan inom företagsmarknaden för dessa modeller där kunderna inte vill tumma på vare sig uppdateringar eller säkerhet, men kanske har en ny kostnadskostym att anpassa sig till", säger Sebastian.

Med stora investeringar från Google, Nokia och Qualcomm, kan vi nog vara ganska säkra på att det inte dröjer länge förrän HMD Global skapar rubriker igen.