2018-06-12 13:16Bloggpost

PhoneCollectors – ungdomar i arbete för miljö och utsatta barn

I början av april blev Emil Marntell som jobbar med tjänster inom eftermarknad och återvinning på Ingram Micro kontaktad av fyra studenter. De går första året på Ekonomiprogrammet på Eksjö Gymnasium och hade dragit igång ett projekt att samla in gamla mobiltelefoner som folk hade liggande hemma. Dels som ett arbete för miljön men också som ett insamlingsprojekt för välgörenhet.

"Vi ville göra en insats för miljön och sedan såg vi en möjlighet att få in pengar. Pengarna ville vi skänka till BRIS, för att hjälpa utsatta barn och ungdomar i samhället", säger Sofia Jonliden, en av tjejerna bakom projektet PhoneCollectors.

De fick ganska snabbt spridning på sitt budskap genom marknadsföring med flygblad på olika ställen i Eksjö kommun och via upprop på Facebook. Man öppnade också upp för att ta emot plattor.

"Jag kände direkt att vi ville vara med och stötta ungdomarna i deras projekt och har hjälpt med rådgivning på hur de skulle samla in lurarna och logistiken för att hämta upp de insamlade enheterna", säger Emil Marntell.

Enheterna som skickats in har raderats och kontrollerats av tekniker hos Ingram Micro. De telefoner som varit i bra skick har sålts vidare via Ingram Micros globala partnerprogram och de som varit i dåligt skick har återvunnits.

Totalt under de två månader som projektet löpte på fick studenterna tillsammans ihop inte mindre än 152 enheter med ett totalt värde av 4500kr. Pengar som nu oavkortat går till BRIS.

På ovan bild från vänster: Isabelle Alvarsson, Sofia Jonliden, Lèa Tollens och Malin Rudolfsson.
@PhoneCollectors, Instagram @phonecollectors.