2019-06-04 09:28NYHETER

Azure utbildning – nu även för säljare

Sedan lång tid tillbaka genomför Ingram Micro teknikutbildningar för att stötta våra återförsäljare i deras affärer. Ett exempel på detta är våra utbildningar inom Microsoft Azure. Efter att vi under hösten 2018 besökt några av våra partners märkte vi dock av att det även fanns ett behov av en mer generell utbildning av Azure för säljare. Det var en självklarhet som komplett partner att möta detta behov och vi satte ihop en utbildningsplan.

Den 8 maj gick den sista inplanerade utbildningen av stapeln på vårt kontor i Bromma. Med den har vi totalt genomfört 4 utbildningar under våren; två i Stockholm, en i Göteborg och en i Umeå.

Så här säger Jonathan SparringTechin Solutions AB som var med på utbildningen i Stockholm:

"Utbildningen gav mig en inblick i vilka möjligheter som finns till samarbete med Ingram Micro vid in försäljning av Microsoft Azure till nya och befintliga kunder. Det var bra att få information om de digitala verktyg och satsningar Ingram erbjuder, då tänker jag främst på Cloud Champion portalen och Azure Accelerate programmet. Dessutom fick jag flera bra konkreta tips och argument från utbildaren som jag definitivt kommer kunna använda. Efter utbildningen är jag mer motiverad till att proaktivt förbereda mitt företag inför framtida Azure implementationer."

Deltagarna

Mixen av stora och små partners visar på att behovet av utbildning är stort oavsett bolagsstorlek. Det tillsammans med att de trots en konkurrenssituation vågar vara öppna och berätta om sin situation, var de är i fasen och svårigheten att veta var man skall börja, gjorde att diskussionerna blev väldigt intressanta och lärorika.

Det är tydligt att det finns ett stort behov hos våra partners att få en grund att stå på men också att de behöver hjälp för att gå mot molntjänster men också med att ta dialogen tillsammans med dem hos deras kunder i resan mot molnet eller den hybrida världen.

"Frågor som kommer upp från deltagarna är exempelvis: Hur förklarar man vad Microsoft Azure är? Hur tar man dialogen hos kund? Var börjar man och hur kan man räkna på kostnader så att de inte skenar iväg? Dessa och många fler frågor reder vi ut tillsammans", säger Tony Ärlestål som är en av kursledarna för utbildningen hos Ingram Micro.

Utbildningen

Utbildningen i Azure Sales Track genomförs under en halvdag och startar med att deltagarna får veta mer om vad Ingram Micro erbjuder idag med nya affärsområden som IaaS, CyberSecurity, Digital Workplace och våra globala tjänster Azure Accelerate och LifeCycle Services. Hur samtliga områden jobbar tillsammans för att skapa rätt förutsättningar och hur Ingram Micro kan hjälpa dem som partners att öka deras lönsamhet och möjligheter till framgång.

Därefter drar själva utbildningen igång och alla deltagare får berätta lite om sig själva och hur de ser på molntjänster samt var de är idag, då har vi en uppfattning om läget och kan styra utbildningen så att den passar alla deltagare. Dialogen kommer igång vilket är viktigt för en lyckad dag.

"Mycket bra utbildning vilket jag uppskattar då vi på Zitac har stor kompetens och jobbar mycket med Azure. Utbildningen gav mig djupare förståelse vilket hjälper mig i mitt arbete att hitta optimala lösningar för våra Microsoft Azure kunder", berättar Fredrik Blad som är KAM på Zitac.

Utbildningen har varit väldigt uppskattad av våra partners och planen är att fortsätta med steg 2 i Azure Sales Track under hösten 2019.