2018-04-04 15:49NYHETER

​Patrik mottog utmärkelse för samarbete med Samhall

Patrik Karlsson, som till vardags är Sr Manager Operations i Norden på Ingram Micro, har mottagit utmärkelsen ”Martha Ingram Leadership Award 2017”. Utmärkelsen är ett globalt internt pris som instiftades 2009 och går till anställda som gjort exceptionella insatser utifrån samhällsintresse eller visat exceptionellt internt ledarskap.

Nomineringen

Patrik nominerades för hans personliga och sociala engagemang i vår nordiska verksamhet och lokalbefolkningen. Han har gjort Ingram Micro till en av Sveriges mest önskade arbetsgivare för funktionshindrade genom att utveckla meningsfulla arbeten i vår verksamhet i samarbete med företaget Samhall. Samhall ägs av svenska staten och har som kärnuppdrag att skapa utvecklande arbeten åt personer med olika funktionsnedsättningar. Under 2017 fick över 7 000 jobb och praktik genom Samhall.

Genom att förstå och respektera den enskilda personen med sina specifika omständigheter och funktionshinder har Patrik lyckats få arbetskraften i Samhall att ta positioner på vårt lager med samma produktivitet som ordinarie arbetstagare. Idag är närmare 100 personer från Samhall i arbete hos Ingram Micro och ett flertal har genom åren kunnat gå vidare till fast anställning antingen hos oss eller hos annan arbetsgivare.

”Vårt samarbete med Samhall har blivit en självklarhet i vår verksamhet och vi ser med glädje fram emot en fortsatt positiv utveckling. Det är verkligen en ”win-win-win” för oss på Ingram Micro, för Samhall och framförallt för alla de medarbetare som nu får chansen att bidra! För oss på Ingram Micro är budskapet enkelt, det är vår personal som skapar vår gemensamma framtid”, säger Patrik Karlsson.

Patrik visar en enorm passion för sitt jobb som Operations Manager i Norden och arbetet med att få lagerverksamheterna att drivas med stöd från Samhall ger honom en glädje och stolthet som inspirerar resten av arbetslaget.

Ceremoni

Priset för utmärkelsen, en kristallplakett samt en värdecheck på 5000 USD att skänka till välgörande ändamål, överlämnades vid en ceremoni på kontoret i Bromma i förra veckan. På plats var då såväl Ingram Micro CEO Alain Monié som Monica Lingegård, VD för Samhall.

”Vi har samarbetat med Ingram Micro sedan 2012 och det var en ära att få vara del av den här prisutdelningsceremonin. Patrik är ett föredöme i sitt arbete och när han fokuserar på vad personer kan istället för vad de inte kan, bygger det självkänsla och stolthet i våra anställda, men också affärsnytta för Ingram Micro. Våra medarbetare känner sig helt integrerade i Ingrams verksamhet och det är Patrik starkt bidragande till, säger Monica Lingegård”