2020-01-22 10:10Pressmeddelande

​Global finansiering av IT-utrustningen oavsett varumärke

Att finansiering är en stor del av affären har varit ett faktum under flera år nu. Men hur gör man som återförsäljare eller slutkund för att inte tråckla in sig i en uppsjö av avtal hos olika tillverkare? Svaret kommer med lanseringen av Ingram Micro Financial Solutions.

"Med Ingram Micro Financial Solutions kan vi erbjuda våra återförsäljare och deras kunder finansieringslösningar för alla tillverkares olika varumärken. Vid finansiering kan även tjänster såsom installation, utbildning, underhåll och support ingå i hyran. Oavsett om det gäller mobiler eller IT-produkter och oavsett storlek på affär”, säger Susanna Persson, Affärsutvecklare för finansiering hos Ingram Micro.

På Ingram Micro är man medveten om förändringarna i IT-branschen och påverkan det innebär på kunders affärsverksamhet, lönsamhet och hållbarhet. Idag vill fler och fler kunder hyra sin IT-utrustning istället för att köpa den. Detta gör det möjligt att bara betala för utrustningen under den tid de nyttjar den och att alltid ha utrustning som är kompatibel med ny teknik.

Globala finansieringslösningar

Ingram Micro Financial Solutions är ett globalt initiativ som lanseras i flera länder världen över samtidigt. Bakom satsningen finns ett starkt, kompetent globalt team med lokal support. Detta gör det möjligt för Ingram Micro att erbjuda återförsäljare och deras kunder lösningar som spänner över flera marknader.

”Vi skapar skräddarsydda, effektiva affärslösningar för att göra det möjligt för våra återförsäljare att erbjuda innovation, samtidigt som det stärker både de ekonomiska målen och varumärket. Detta oavsett om kunden är ett mindre lokalt bolag eller en global verksamhet” fortsätter Susanna.

Susanna Persson började på Ingram Micro i Sverige i augusti 2019 men har jobbat med finansiering de senast 20 åren. Redan på tiden när de första hem-pc-affärerna gjordes var hon på plats i IT-branschen med finansieringslösningar. Därefter har hon arbetat på flera olika IT-tillverkares finansieringsbolag och skaffat sig bred och ovärderlig erfarenhet.

”Det känns väldigt spännande att nu få vara en del av denna globala satsning inom finansiering hos Ingram Micro. Finansiering blir en central del i vårt erbjudande och vi kommer till exempel göra det möjligt för våra återförsäljare att stärka sina kundrelationer, säkerställa fler affärer och snabbare få betalt”, avslutar Susanna.

Cirkulär ekonomi

Med Ingram Micro Financial Solutions kommer man som bolag också göra en insats för miljön. Vid hyresperiodens slut och då man inte längre har behov av sin utrustning kan man lämna tillbaka den till Ingram Micro. Utrustningen återställs och renoveras för att sedan säljas vidare på andrahandsmarknaden. På så sätt får all utrustning en längre livslängd.

Mer information om Ingram Micro Financial Solutions hittar du här:  https://www.ingrammicro.se/finansiering/