2020-08-18 10:54Pressmeddelande

Henrik tar plats i Ingram Micros nordiska HR-team

I sommar har Ingram Micro haft glädjen att välkomna Henrik Bergqvist som ny HR Director i Norden. Han tillträdde precis innan semestern och kommer senast från en tjänst på ett bolag i England.

Välkommen Henrik, vad var största anledningen till att du valde Ingram Micro som din nästa arbetsplats?

”Ingram Micro är ett intressant bolag som är inne i en spännande fas med ny och inspirerande ledning. Jag fick ett väldigt bra intryck av bolaget under rekryteringsprocessen i vilken jag träffade flera inspirerande ledare som gav mig en bild av en intressant resa framöver.”

Vad var ditt senaste uppdrag?

”Jag har de senaste 10 åren arbetat på ett amerikanskt biotech/läkemedelsbolag som heter Amgen. Inledningsvis jobbade jag som personaldirektör för Amgens verksamhet i Norden och Baltikum, men det sista året fick jag rollen som personaldirektör för Amgen i England och Irland vilket var jättespännande. Jag bodde i universitetsstaden Cambridge som är en väldigt trevlig stad. Det var kul, utmanande och mycket lärorikt att jobba i ett annat land.”

Vilka ser du som dina främsta styrkor inom personalarbete?

”Jag är väldigt intresserad av den kommersiella verksamheten så en av mina styrkor är att stötta företaget med affärsnära personalarbete. I mitt förra uppdrag utvecklade vi många talanger som sedan fick större uppdrag/jobb både internationellt och inom landsorganisationen så jag ser att jag har en styrka i att finna talanger och att förbereda dem för nästa steg i deras karriär. För att verkligen lyckas med det är det också väldigt viktigt att utveckla våra chefer – har vi bra chefer har vi också ofta ett välmående företag.”

Vad ser du kommer bli den största utmaningen under dina första 6 månader på Ingram Micro?

”Största utmaningen på en ny arbetsplats är alltid att komma in i dess arbetssätt och att lära känna verksamheten, likaså på Ingram Micro. Det är dessutom lite speciellt att vara nyanställd under Corona-tider då man inte kan träffa alla nya, intressanta kollegor. Hittills har jag dock fått en utmärkt introduktion med virtuellt fokus, men jag ser verkligen fram emot att träffa alla anställda fysiskt när det är säkert att göra så.”

Förutom Henrik består Ingram Micros nordiska HR-team av: Anna Lindholm (Sr HR Business Partner) , Anna Rynegård (HR Business Partner), Bettina Frederiksen (Sr HR Business Partner) och Gloria Chavez (Payroll Administrator).